Det er mange måter å lytte, høre etter på.
Ved The Coaches Training Institute, i Florida, hvor jeg har min coachingutdannelse og sertifisering fra, lærte jeg å skille mellom å lytte på nivå I, II og III.
Nivå I
Å lytte på nivå I, er å nytte til seg selv. Det skal du gjøre, når du gjør egne vurderinger og refleksjoner. Det er her du siler informasjonen utenfra. Er jeg enig i dette, hva tenker jeg om dette? Her fører man for så vidt en samtale med seg selv. Og det er sunt at man gjør, men ikke hele tiden.
Jeg ser gjerne på kurs, f. eks i forbindelse med presentasjon og vi skal bli kjent med hverandre, at noen er mer opptatt av å planlegge hva en skal si når det blir ens egen tur, men enn å lytte til de andre. Det er jo forståelig at man tar en rask runde meg seg selv, men ikke hvis den indre dialogen tar overhånd – for da går man glipp av å bli introdusert og kjent med andre.
Nivå II
Å lytte på nivå II, er å lytte konsentrert til den andre sier, på en fokusert måte. En coach gjøre det, en god samtalepartner gjør det. Da er den du snakker med som er i ditt fokus. Jeg gjør ofte coaching på telefon, det er jeg trent opp til. Jeg erfarer at telefoncoaching, intensiverer mitt fokus som coach. Det betyr at jeg og en god lytter, ikke sjekker sms eller mail, når man lytter på nivå 2. Men 100% tilstede for den andre.
Nivå III
Det er å «lytte» til det som skjer i luften. Mange har sikkert opplevd å kjenne på dårlig og god stemning, når du kommer inn i et rom. Her er noen mennesker mer sensitive enn andre. Det ligger mye informasjon i denne måten å lytte på. Jeg lytter mye på dette nivået i mine coachingsamtaler og ikke minst når jeg sjekker stemningen og energien i løpet av en kursdag. Vi skifter hele tiden mellom disse nivåene, ut fra hvilke roller og fokus vi har.
Legg igjen en kommentar